Geoblog.pl    maku    Podróże    2012 Litwa-Polska    zwiedzamy Wilno i Troki, 70km

zwiedzamy Wilno i Troki, 70km

Litwa
Litwa, Troki Stare

Dzień zaczynamy od spaceru po wileńskiej starówce, trafiając oczywiście do kaplicy w Ostrej Bramie. Zaskakuje nas, że sławny obraz Matki Bożej Ostrobramskiej mieści się w malutkiej, kameralnej kaplicy, przygotowanej raczej do cichej modlitwy, a nie do zwiedzania. W kapicy jest prawie pusto, wiec nie niepokojeni przez turystów zostajemy tam chwilę.
Po południu, mimo że pogoda nie najlepsza, postanawiamy jechać do Trok (Trakai) zobaczyć tamtejszy zamek. W Trokach parkujemy w zatoczce ulicy za jedyne 4 lity i idziemy zobaczyć zbudowany jeszcze przez wielkiego księcia Witolda zamek. To, co dzisiaj można oglądać, to niestety w większości sowiecka rekonstrukcja, bo zamek został zniszony w XVII wieku podczas wojen z Rosją i do lat osiemdziesiątych XX wieku przetrwał jako malownicza ruina. Po wyjściu z zamku siadamy w jednej z karaimskich knajpek i zamawiamy miejscową zakąskę- kibiny, czyli pieczone pierogi (do wyboru z mięsem, serem, warzywami). Najlepsze okazują się te z baraniną, szczególnie popijane napojem kminkowym (kmynu gerimas).
Wieczorem nasza przemiła gospodyni Lonia częstuje nas jak co dzień różnymi lokalnymi specjałami. Jednak to ogórki małosolne tak nam smakują, że prosimy o przepis. Oto więc 2 przepisy na ogórki- prosto od Loni:
1. ogórki na szybko: rano się robi, wieczorem już dobre-bez lodówki:
Każdy ogórek umyć i z obu stron obciąć końcówki. Na spód 3-litrowego słoja włożyć liść chrzanu lub liście wiśni, dopełnić ogórkami, dodać koperek na wierzch. Do zimnej wody wsypać garść soli, zalać ogórki, żeby woda je pokryła.
2. ogórki na zimę:
Wygotować czyste słoiki i wyparzyć zakrętki. Ogóreczki wybrać małe, namoczyć pół godziny w zimnej wodzie. Na dno słoika włożyć po 1-2 ząbki czosnku i zielony koper (musi byc zielony, nie pożółkły)- po jednej łodyżce na słoik. Dopełnić ogórkami. 5kg ogórków daje 3 słoiki 3-litrowe. Wrzącą wodą zalać słoje aż woda przykryje ogórki i zakręcić. Po 30 minutach zlać wodę do garnka i na każdy 3-litrowy słoik wsypać do odlanej wody po 3 płaskie łyżki soli i po 6 łyżek cukru. Wodę gotować, jak się już prawie gotuje dodac octu-po 60 gram na słoik 3l. Do każdego słoika wrzucić po 10-15 ziarenek pieprzu. Zakrętki jeszcze raz wyparzyć. Zalać znowu ogórki zagotowaną wodą z solą, cukrem i octem- aż się przeleje i zakręcić. Poprzewracać słoiki do góry dnem i znieść do piwnicy.
Jak wrócimy do domu, to przetestujemy...